QUADERN DEL PEDRAFORCA

Escrits sobre el Berguedà

8 de juny del 2020

QUIRZE GRIFELL. SOBRE EL SEGON VOLUM DE LES MEMÒRIES DE TIL STEGMANN

Quirze Grifell on Twitter: "El professor Til Stegmann tornarà ...Cartell de la presentació del llibre a Berga.








Stegmann a la plaça dels Països Catalans.
Berga, 01/12/2018. Foto. Quirze Grifell. 










Stegmann al Santuari de Queralt. 29/03/2015. Foto. Quirze Grifell. 














Stegmann davant de l'Ajuntament de Berga. 01/12/2018. Foto. Quirze Grifell.





Quirze Grifell ha publicat una ressenya del segon volum de les memòries del professor T. Setgmann a la Rivista Italiana di Studio Catalani, núm. 9, any 2019, pàgs. 291-294.



Tilbert Dídac Stegmann, Servir Catalunya des d’Alemanya: una biografia, Lleida, Pagès editors, 2018, 260 pp. 

Quirze GRIFELL

El professor Stegmann, de la universitat de Frankfurt, ha publicat el segon volum de les seves memòries, Servir Catalunya des d’Alemanya (Pagès editors, Lleida, 2018), autobiografia d’un catalanista entusiasta. Aquest lliurament comença l’any 1993 i segueix cronològicament el llibre Ambaixador de Catalunya a Alemanya, publicat per la mateixa editorial lleidatana el 2014. Les 260 pàgines de què consta es divideixen en vint capítols i inclou també un índex de noms de persones de sis pàgines, fet que demostra la gran quantitat de relacions humanes, familiars, artístiques i professionals de la vida de l’escriptor. 
A l’inici, a manera de pròleg, hi figura el que va signar Max Canher, el primer conseller de Cultura de la Generalitat, recuperada l’any 1980, presentant Catalunya vista per un alemany (1988), un èxit de vendes que va donar a conèixer el personatge i el va convertir en mediàtic. Canher escrivia: «Moltes gràcies Til, l’alemany Til, el ciutadà català Til, per aquest estímul, perquè prenguem consciència de qui som i perquè actuem en conseqüència». Recordem que Til Stegmann, va néixer a Barcelona el 1941 i hi va viure uns deu anys, en plena dictadura de Franco, època en que el català estava prohibit en qualsevol manifestació pública. Va ser anys després que, en retornar a la seva ciutat natal, va descobrir la vitalitat de la cultura catalana i se’n va fer estudiós i defensor entusiasta.  
La prosa literària de Stegmann és molt amena, farcida d’anècdotes viscudes, sempre amb una visió cultural d’alta volada europea i amb una bona dosi de sentit de l’humor. Les arts en general, la música i la bellesa hi són sempre presents, associades a un moment o a un record viscut. Hi reivindica la nació catalana sencera, els Països Catalans i una cultura catalana en major d’edat, jugant a la primera divisió mundial i, per això, creu que la millor manera de fer-ho és disposant d’un estat propi, independent i sobirà. 
Naturalment, en aquesta biografia hi apareixen totes les realitzacions dutes a terme al llarg dels anys, amb l’objectiu de projectar la cultura catalana a Alemanya i promoure els estudis de catalanística a les universitats de Berlín i Frankfurt.  
El 1978 va ser l’organitzador de les Setmanes Catalanes de Berlín i el 1983 les de Karlsruhe, amb l’objectiu de donar a conèixer les diverses manifestacions culturals catalanes: música, literatura, teatre, pintura, presentant a Alemanya els principals creadors catalans. 
L’any 1982 va publicar el Decàleg del catalanoparlant, amb consells i actituds positives de respecte i de defensa de la llengua, després d’anys de prohibició i de minorització lingüística. Sembla ser que se’n va fer una tirada de més d’un milió d’exemplars impresos. Anys més tard, va descobrir que se n’havia fet una edició en gallec amb música incorporada.  
El 1983 va fundar la Deutsch-Katalanische Gesellschaft (Associació Germano-Catalana) de la qual en va ser president fins al 1995. El 1988 va fundar la «Zeitschrift für Katalanistik / Revista d’Estudis Catalans» i entre el 1988 i el 1995 va impulsar l’Oficina Catalana de Frankfurt, la Katalanisches Kulturbüro. Una de les satisfaccions de l’autor va ser la fundació de la Biblioteca Catalana de la universitat Frankfurt que, a partir de donacions de les editorials presents a la fira del llibre, ha aconseguit un fons de 37.000 llibres en català, sens dubte el conjunt de llibres en català més gran fora dels Països Catalans. Entre els llibres que va publicar Stegmann, hem de destacar Diguem no – Sagen wir nein (1979), una antologia bilingüe de textos de la Nova Cançó; Ein Spiel von Spiegeln (1987), antologia de poesia catalana del segle XX il·lustrada per Antoni Tàpies. El 1988 publicà Catalunya vista per un alemany, citat abans, i Joan Brossa – Werke (1951-1988). De 1991 és el seu Vocabulari català-alemany. L’any dels Jocs Olímpics de Barcelona, el 1992, juntament amb la seva dona Inge, va treure a la llum la guia Katalonien und Katalanische Länder, la guia més completa dels Països Catalans editada en alemany, amb tots els noms geogràfics ja plenament normalitzats. Aquesta guia de 630 pàgines va ser publicada en català per Curial Edicions Catalanes el 1988.  
Una obra curiosa en la qual va participar és EuroCom Rom – Els set sedassos (2003), un mètode per aprendre diverses llengües romàniques a l’hora. En El plaer de llegir literatura catalana (2016) hi aplega assaigs sobre Joan Brossa i la seva creativitat, Joan Francesc Mira o Tirant lo Blanc, entre d’altres temes (veg. la ressenya en «Rivista Italiana di Studi Catalani», 7, 2017, pp. 172-177).  
Com hem dit al principi, els personatges que es passegen pel llibre són nombrosos i destaquen els del camp creatiu. Així per exemple, Joan Brossa és un dels més citats. El 1997, a la seu del Commerzbank de Frankfurt, en la inauguració d’una exposició dedicada a Brossa, amb presència d’aquest i la seva companya, l’autor dirigeix als banquers aquestes paraules: «Per posar en relleu la importància que els catalans donen a la seva llengua vaig mencionar l’Oda sextina a uns catalans intrèpids, perquè la diguin al cim de l’Everest de Brossa, dipositada al cim com ja he contat al primer volum. El poema i la muntanya formaven així un poema objecte que convertia l’Everest en pedestal immens per un text en llengua catalana – el poema “més alt del món”, era, i és, un poema en català!». 
La relació de la família Stegmann amb Pau Casals i el fet que el propi Til Stegmann sigui violoncelista, el porta a escriure: «el violoncel de Pau Casals, el Cant dels ocells tocat per ell al final de cada festival de Prada, i tocat i cantat en la cerimònia d’obertura dels Jocs Olímpics de Barcelona l’any 1992 (per Lluís Claret i Victòria dels Àngels), ha creat marca. També la contribució de pau Casals a re-descobrir i re-prestigiar les suites per a violoncel sol de Bach ha marcat el violoncel com a instrument clàssic català per definició».  
Quim Monzó és present al llibre amb motiu dels seu antològic discurs irònic a la inauguració de la fira del llibre de Frankfurt. Stegmann, veritable ‘home-pont’ com significa el seu cognom, és partidari de buscar punts de referència a fora dels Països Catalans a l’hora d’organitzar debats i trobades entre creadors. Això, segons ell, «internacionalitza l’horitzó català i de retruc fa reflexionar els estrangers sobre l’existència d’una cultura europea que s’expressa en català».  
De la mateixa manera, Stegmann és partidari de barrejar diverses disciplines per aconseguir un resultat sorprenent. I posa com a exemple el happening ideat per Carles Santos a les Sònar nits de Frankfurt, explicat en l’apartat «Saltar amb moto sobre un piano de cua», en el qual Adam Raga, campió mundial de trial indoor de moto fa acrobàcies sobre una mar de contenidors mentre un Santos vestit de negre extreu tota mena de sons violents del seu piano.  
Pel que fa als pintors, Joan Miró ocupa un lloc destacat en els referents del llibre. La representació a Frankfurt de Mori el Merma, amb titelles creats per Miró, va causar un fort impacte: «Els espectadors que circulaven pel carrer central de Frankfurt es paraven admirats. Segurament, les combinacions de colors i els trets lineals específics de Joan Miró, juntament amb les formes infantils típiques d’ell, són les marques distintives de l’art català que més coneixen els alemanys».  
Un altre dels catalans coneguts arreu del món, l’escultor Jaume Plensa, també està vinculat a la Goethe-Universität de Frankfurt. A pocs metres de la Biblioteca Catalana i del castanyer català plantat el 2002, s’hi va instal·lar l’escultura Cos de Coneixement, d’acer inoxidable, amb vuit metres d’altura i quatre tones de pes. Stegmann relata la trobada amb la mecenes de l’obra el 2010: «L’escultura ens la va pagar i regalar la segona dona més rica d’Alemanya (segons Forbes), la senyora Johanna Quandt, propietària d’empreses com la BMW. Vaig tenir una conversa amb ella posant en relleu que Plensa ve de Barcelona i és català, i vaig dir quina sort teníem que algú ens permetés tenir una tal escultura al campus».  
Un any important va ser el que la cultura catalana va ser convidada d’honor de la Fira del Llibre de Frankfurt. Segons el professor, «l’any 2007 va ser un any de glòria per a la projecció exterior catalana. Un bon finançament i una magnífica organització per part de l’Institut Ramon Llull van fer possible una enorme presència de tots els aspectes de la cultura catalana a Alemanya», tot i que abans ja hi havia hagut una «aparició notable a la ‘petita’ fira del llibre de Leipzig». 
La sensibilitat musical de l’autor apareix en diversos apartats del llibre. I precisament a la Thomas-kirche de Leipzig, on Bach havia estat Thomaskantor de 1723 a 1750, Til Stegman va experimentar això: «En començar la música, que omplia tota l’església, em vaig conscienciar que aquest era l’espai original per al qual Bach havia escrit les cantates. Estava sentint l’acústica original pensada per Bach! Em va agafar com un calfred d’emoció de la música divina que estàvem sentint i encara més quan vaig descobrir que estava assegut al costat de la gran placa de bronze que cobreix la tomba de Bach. Mai no havia estat tan a prop de Bach i de la seva música! I un escriptor català que m’hi havia portat». Aquest era Eduard Màrquez, enamorat de les cantates de Bach. Aquí ve a tomb recordar que el pare de Til Stegmann havia estat un bon pianista i havia format el Trio de Barcelona. 
Al costat dels grans noms de la cultura catalana hi apareixen també grans personalitats de la cultura alemanya com Hermann Hesse, Günter Grass o Walter Benjamin. D’aquest darrer, Stegmann ens confessa haver-lo tret de l’anonimat de la seva tomba del cementiri de Portbou: «Vaig agafar un llapis i vaig escriure amb lletres grans el nom WALTER BENJAMIN en el llistó superior horitzontal. No vull i no puc dir-vos res més».  
La tasca i la trajectòria de Til Stegmann han estat reconegudes amb els premis més rellevants com la Creu de Sant Jordi (1985), el Premi Internacional Ramon Llull (2007), el premi Pompeu Fabra, el guardó del Ciemen i el premi Batista i Roca, entre d’altres.  
Un secret definitiu que Stegmann ens revela per concloure el capítol dotzè del llibre és poder del somriure: «Qui més qui menys somriu. I qui més qui menys riu. Tant el somriure com el riure influeixen enormement en la nostra vida i en la interacció amb el nostre proïsme. Sempre he tingut la sospita que bastants de les coses que he pogut fer per la visibilitat de la cultura catalana a Alemanya les dec a algun somriure que ha sortit en el moment oportú».  
En definitiva, es tracta d’un llibre imprescindible per conèixer les relacions entre els Països Catalans i Alemanya, iniciades ja fa més de 500 anys.
By Benigne Rafart - de juny 08, 2020 Cap comentari:
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Quirze Grifell, Til Stegmann

5 de juny del 2020

PROGRAMA DE LA PATUM CONFINADA. 2020

Programa de la Patum. Corpus del 2020
By Benigne Rafart - de juny 05, 2020 Cap comentari:
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Patum

1 de juny del 2020

CARLES CORTINA PUBLICA A LA REVISTA DE L'ORDE EQÜESTRE DEL SANT SEPULCRE DE JERUSALEM



El protocol·lista berguedà Carles Cortina i Riu ha publicat dos articles a la revista corresponent al present mes de juny de la delegació de Tarragona de l'Orde Eqüestre del Sant Sepulcre de Jerusalem.
Són: un, sobre la Reial Col·legiata del Sant Sepulcre de Calatayud (pàg. 8-10), i l'altre, és la crònica de la investidura de nous membres de l'orde que va tenir lloc del 28 al 30 de juny de l'any passat a Tarragona, Reus i el monestir de Poblet (pàg. 11-17).
Sobre la reial Col·legiata de Calatayud, que és el principal temple de l'Orde a la Península, Cortina en repassa la història, que comença amb la construcció del primer edifici, el 1156, erigit a instància de Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona i príncep d'Aragó, les característiques arquitectòniques i els elements d'art que conté, les principals celebracions així com la significació del monument "el vincle d’unió i de germanor de les dues Espanyes [es refereix a les dues lloctinències de l'orde, l'Oriental, que inclou l'Aragó, Catalunya, Balears, València, Navarra i Andorra; i l'Occidental, a la qual pertany la resta de l'Estat], el testimoni excepcional de l’herència d’un rei permutada per una església, l’exemple en l’equiparació de drets dels cavallers i de les dames de l’Orde, però, sobretot, és la nostra Jerusalem, al mig de la Península, perquè la Reial Col·legiata vol ser en la seva estructura una rèplica del llunyà Sant Sepulcre de Jerusalem."  

Carles Cortina, que fou investit cavaller del pontifici orde eqüestre del Sant Sepulcre de Jerusalem el 2015, és doctor en Publicitat i Relacions Públiques per la Universidad Camilo José Cela de Madrid (el títol de la seva tesi és: El ceremonial, el protocolo y el ritual de la Patum.  El treball final de màster també  estudiava el cerimonial de la Patum, des de l'antiga processó de Corpus fins a la celebració actual; és publicat en un llibre que inclou un pròleg del també berguedà Jordi Royo.
Cortina ha col·laborat, sobre temes de protocol, entre altres mitjans, a Catalunya Ràdio i TV3. A la comarca, ha assessorat durant anys diverses institucions sobre el desenvolupament de cerimònies i actes oficials; n'és un  exemple la celebració de la festivitat de Santa Bàrbara, patrona del minaires, a Saldes.

El seu darrer llibre, Miscel·lània de balls de gegants d’evocació patumaire, va ser presentat al Cercle del Liceu de Barcelona el dia 11 de desembre de 2017. Segons Cortina «Aquesta obra suposa un maridatge de la ciutat de Berga, de la Patum i de les persones, en una tríade conceptual i sonora, que vol rememorar la Patum amb unes altres melodies i, al mateix temps, retre homenatge als patumaires de plaça, de barana, de balcó, d’empostissat dels músics, o d’esperit.»
El llibre recull 251 partitures, de les quals 247 són balls de gegants, una marxa processional i dues de patumaires, i un impromptus de gran format. I s’estructura en dotze apartats que ens parlen del poble, de la processó dels Corpus Christi, dels carrers i places berguedanes que són escenari de les passades dels dimecres i dissabtes de Patum, dels municipis del Berguedà, de topònims, de circumstàncies, de les comparses patumaires, dels administradors, i de testes coronades i personalitats de casa nostra i del món.[1]


Miscel·lània de balls de gegants d’evocació patumaire fou prologada pel mestre Albert Guinovart i les seves partitures foren arranjades pel mestre Sergi Cuenca. S’edità en format de paper amb 670 pàgines, de mida DIN A4; i en format digital, on també hi apareixen els àudios en sistemes MP3 i AIF.



[1]  Com a mostra oferim la següent relació (el número inicial indica la página del llibre):
PERSONES
4          S.E. Ram Nath Kovind, president de l’Índia
8          SS.AA.RR. el Príncep Carles de Gal·les i la Duquessa Camil·la de Cornualla
15        S.E. Xi Jinping, president de Xina
45        A S.E. Barack Obama, president dels Estats Units
46        S.E.  António Manuel de Oliveira Guterres, secretari general de les Nacions Unides
48        S.E. Mahmud Abbas, president de Palestina
49        S.E. Angela Merkel, cancellera d’Alemanya
60        SS.AA.RR. els Ducs Guillem i Caterina de Cambridge
62        Sa Santedat de Nostre Senyor el Papa Francesc
65        S.E. Emmanuel Macron, president de la República Francesa i copríncep d’Andorra
68        Excma. Sra. Audrey Azoulay, directora general de la UNESCO
75        S.E. Vladímir Putin, president de la Federació Russa
78        S.E. Reuven Rivlin, president d’Israel
79        SS.MM. els Reis Constantí II i Anna Maria de Grècia
94        S.A.I. i R. l’Arxiduc Carles d’Habsburg-Lorena, cap de la Casa Imperial d'Àustria
95        S.A.R. el Duc Francesc de Baviera 
96        S.A.R. Pere de Borbó-Dues Sicílies i Orleans, duc de Calàbria 
97        S.A.R. Victor Manuel de Savoia, príncep de Nàpols
98        S.A.R. Amadeu de Savoia-Aosta, duc d’Aosta
 99       S.A.R. Carles Xavier de Borbón- Parma, duc de Parma
100      S.A.R. Carles de Borbó-Dues Sicílies, duc de Castro         
101      S.A.R. el Duc Eduard Pius de Bragança           
102      S.A.R. el Príncep Hereu Alexander de Sèrbia
103      S.A.R. el Duc Carles de Württemberg
104      S.A.I. la Gran Duquessa Maria Vladimirovna de Rússia
114      Excm. i Rvdm. Mons. Jaume Pujol i Balcells, arquebisbe de Tarragona
116      Emm. i Rvdm. Sr. Cardenal Edwin Frederick O’Brien, gran mestre de l’OESSJ
117      S.B. Rvdma. Mons. Fouad Twal, patriarca llatí emèrit de Jerusalem
122      Emm. i Rvdm. Sr. Cardenal Juan José Omella y Omella, arquebisbe de Barcelona
123      Excm. i Rvdm. Mons. Joan-Enric Vives i Sicília, arquebisbe i copríncep d’Andorra
124      Rvdm. Dom Josep M. Soler i Canals, abat de Montserrat
125      Rvdm. Dr. Octavi Vilà i Mayo, abat de Poblet
189      S.M. la Reina Isabel II del Regne Unit de la Gran Bretanya i Irlanda del Nord
190      S.A.R. el Príncep Joan d'Orleans, duc de Vendôme
191      S.A.I. el Príncep Georg Friedrich de Prússia
193      S.A.I. el Príncep Jean Christophe de Napoleó
200      S.A.R. el Príncep Davit Bagrationi-Mukharaneli de Geòrgia
207      S.A.I. i R. Lluís Gastó d’Orleans-Bragança i Wittelsbach
218      SS. MM. els Reis Felip VI i Letízia d’Espanya i Comtes de Barcelona
219      S.M. la Reina Margarida II de Dinamarca
220      SS.MM. els Reis Carles XVI Gustau i Sílvia de Suècia
221      S.M.I. l’Emperador Akihito del Japó
222      SS.AA.SS. els Prínceps Sobirans Joan Adam II i Maria de Liechtenstein
223      SS.MM. els Reis Harald V i Sònia de Noruega
224       SS.MM. els Reis Abdalà II i Rània de Jordània
225      S.M. el Rei Mohamed VI del Marroc
226      SS.AA.RR. els Grans Ducs Enric i Maria Teresa de Luxemburg
227      SS.AA.SS. els Prínceps Sobirans Albert II i Charlène de Mònaco
228      SS.MM. els Reis Guillem Alexandre i Màxima  dels Països Baixos
229      SS.MM. els Reis Felip i Matilde dels Belgues
231      SS.MM. els Tsars Simeó II i Margarida de Bulgària
234      S.A.R. la Infanta Margarida de Borbó i a S.E. Dr. Carles Zurita, Ducs de Sòria
235      SS.AA.RR. la Princesa Hereva Margarida i el Príncep Radu de Romania
236      S.A.R. la Princesa Anna de França, duquessa vídua de Calàbria
251      S.M. la Reina Sofia d’Espanya

ENTITATS
24        Carrer de Mossèn Huch /  Als Castellers de Berga  Plaça de les Cols         
            Força, equilibri, valor i seny fins al Cel!
31        Carrer Santa Joaquima de Vedruna  A l’Escola Vedruna
35        Carrer del Comte Oliba Als Voluntaris de Creu Roja del Berguedà
            Tutti fratelli
36        Carrer del Pare Coll A l’Escola Xarxa
44.       Passeig de l’Onze de Setembre  Al Casal de la Gent Gran de Berga
             Arrels d’identitat
63.       Plaça de Sant Ramon A la Penya Boletaire de Berga
            Anem, companys, anem!
138.     Matadepera I Als gegants“El Llorenç i l’Agnès”
 139     Matadepera II  Als gegants “El Pepet i la Marieta”
249.     El Penina i la Gosolana  A la Bauma dels Encantats
250      Montserrat Perayre i Abril A l’Escola Municipal de Música de Berga



Carles Cortina amb l'hàbit de cavaller del Sant Sepulcre.





  Portada dels llibres de Carles Cortina sobre la Patum.


Carles Cortina va parlar a  TV3 (enllaçar des d'aquí)  sobre el protocol que es va seguir a la presa de possessió del president Puigdemont.
By Benigne Rafart - de juny 01, 2020
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Carles Cortina, Ordre Eqüestre del Sant Sepulcre

29 de maig del 2020

SANTUARI DEL MIRACLE (SOLSONÈS): PRIMER CONCERT DES DEL CONFINAMENT

Benvolgudes,

com a persones que heu gaudit d’Espurnes Barroques en propostes anteriors, us escrivim aquest missatge per informar-vos que aquest cap de setmana durem a terme el que serà, probablement,
el primer concert amb públic a Catalunya després del confinament.

Serà aquest dissabte 30 de maig a les 18:30h. al Santuari del Miracle
a càrrec de l’organista Marc Díaz
Com que el concert serà gravat, habilitarem una pantalla perquè se’l pugui veure tocant. El repertori se centrarà en l’escola ibèrica i l’escola alemanya, amb obres de P. Bruna, A. de Cabezón, P. Alberch, M. López, G. Scheidt, D. Buxtehude i J. S. Bach.
Per a aquelles persones que no hi puguin assistir, el concert serà retransmès en streaming l’endemà, diumenge 31 de maig, també a les 18:30.












Enllaç : Festival Espurnes Barroques. Santuari del Miracle (30.05.2020).

By Benigne Rafart - de maig 29, 2020 Cap comentari:
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Espurnes Barroques, Santuari del Miracle

24 de maig del 2020

DIA DE L'ASCENSIÓ: BALL DE L'ÀLIGA EN TEMPS DE CONFINAMENT

"Ara el dubte és què passarà entre el 10 i el 14 de juny. Com a anècdota, el 1875, l'últim any que s'hi va votar en contra, es va acabar fent Patum la setmana després de Corpus. Ningú s'atreveix a dir-ho gaire alt, però a Berga tots donen per fet que, ni que sigui en la clandestinitat, hi haurà algun tipus de Patum". Martí Molina. Diari Ara (24/05/2020).
------------------------------------------------------------------------

Cobla Ciutat de Berga
Sergi Cuenca, director.

El Ball de l'Àliga en temps de confinament.


                           Sergi Cuenca dirigint el Ball de l'Àliga del confinament.
Foto: Cobla Ciutat de Berga
By Benigne Rafart - de maig 24, 2020 1 comentari:
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Ball de l'Àliga, Patum

23 de maig del 2020

QUIRZE GRIFELL: SOBRE JOSEP M. DE MARTÍN

Interessant i complet article de Quirze Grifell sobre Josep M. de Martín (1920-2005), amb motiu del centenari del seu naixement,  a El temps de les Arts.

                                                                                Josep M. de Martín. Autoretrat (1949)
By Benigne Rafart - de maig 23, 2020 Cap comentari:
Envia per correu electrònicBlogThis!Comparteix a XComparteix a FacebookComparteix a Pinterest
Labels: Josep M. de Martín, Quirze Grifell
Missatges més recents Missatges més antics Inici
Subscriure's a: Missatges (Atom)

Cercar en aquest blog

PÀGINES

  • Pàgina d'inici

Dades personals

La meva foto
Avià, Berguedà, Andorra
Visualitza el meu perfil complet

Etiquetes

  • "bons homes"
  • "Descobrir Catalunya"
  • "Gabriel Ferrater reportatge en el record"
  • "Les ones" de Virginia Woolf
  • Abraham Orriols
  • acordió
  • Aiakp Harria
  • Ajuntament de Berga
  • Alfons XIII
  • Àliga
  • anarquisme
  • Àngel Madrià
  • Àngel Pons
  • aniversari "liberación" de Berga
  • Anna Murià
  • Anna Simó
  • Antigüedades Gafa
  • Antoni Bassas
  • Antoni Batista
  • Antoni Comellas Cluet
  • Antoni Deig
  • Antoni Pladevall
  • Antonio de Senillosa
  • Aplec de Gresolet
  • Arcipreste de Hita Libro del Buen Amor
  • Ariège
  • Artur Mas
  • Assemblea Nacional Catalana
  • Assiciació d'Amics del Bisbe Deig
  • Assumpció Maresma
  • Ateneu d'Avià
  • August Bover
  • August Gil Matamala
  • Aus policromes
  • Avià
  • Bagà
  • Ball de l'Àliga
  • Ballarín
  • Baltasar Porcel
  • Bellver de Cerdanya
  • Berenguer de Pinós
  • Berga
  • Berguedà
  • berguedans als camps de concentració nazis
  • Biblioteca Escriptors del Berguedà
  • Bisbat de Solsona
  • Bisbe de Solsona
  • Bisbe Deig
  • Bisbe Novell
  • Borredà
  • Bromistes tramposos i mentiders
  • Buble
  • Caixa d'Enginyers
  • Cal Capdevila
  • Cal Rosal
  • cal Tampanada
  • Cal Xisquet
  • camí de Santa Maria
  • Camí dels Bons Homes
  • camps de concentració nazis
  • Cançó del Cabrer
  • CAP
  • caramelles
  • Cardenal Omella
  • Carles Cortina
  • Carles Pedrerol
  • Carles Puigdemont
  • Carles Tejedor
  • carlisme
  • Carme Forcadell
  • cartell Patum
  • cassolada
  • Castell de Blancafort
  • càtars
  • Centre Internacional de Desenvolupament Audiovisual del Pedraforca
  • Cercano está el mal
  • Cercs
  • CGT
  • cirerer
  • Climent Forner
  • Climent Peix
  • Clot del Moro
  • Col·lecció Casellas
  • Comanegra
  • Companyia General d'Autotransports SA
  • comunisme llibertari
  • Conferència Episcopal Espanyola
  • Consol Rafart
  • contraban
  • Convent de Sant Francesc de Berga
  • Conxa Rodríguez
  • Corpus
  • corrupció
  • CUP
  • David Castillo
  • Delfí Abella
  • Diari ARA
  • diari AVUI
  • dinosaures
  • División Azul
  • Dolors Clotet
  • Dr.Manuel Riu i Riu
  • Duble
  • Edicions de l'Albí
  • editorial Gavarres
  • eduard Barcons
  • Eduardo Mendoza
  • El caso del desaparecido
  • El Molí de Vilella (Gisclareny)
  • El País
  • El pasdoble del Tosquiets
  • El primer emperador i la reina Lluna
  • Els Esquirols
  • Emília Serra
  • Enric Barbat
  • ERC
  • Església Catòlica
  • Espurnes Barroques
  • Estudi Toresky
  • excaptius
  • excombatents
  • fàbrica de ciment Asland
  • Federació d'entitats excursionistes de Catalunya
  • Fernande Olivier
  • Festes del Segar i el Batre
  • Fets de Fígols 1932
  • filosofia
  • Fira de Serrateix
  • Florenci Besora
  • Foc de camp
  • font de la Fonteta
  • Francesc Ribera "Titot"
  • Fumanya
  • Funicular de Queralt
  • Gabriel Ferrater
  • Gabriel García Márquez
  • Gabriel Soler
  • Gandhi
  • Gegants
  • Gegants de Berga
  • Geologia
  • Georges Bizet
  • Gertrude Stein
  • Gina Lollobrigida
  • Gisclareny
  • gos d'atura
  • Gósol
  • Gregorio Luri
  • Gresolet
  • Guerra Civil
  • Guillermina Motta
  • Guites
  • Hitler
  • Homilies d'Organyà
  • Hostal Pedraforca
  • Immatriculacions
  • Independentisme basc
  • Independentisme català
  • Ivan Sànchez
  • Jacint Verdaguer
  • Jaume Arnella
  • Jaume Capdevila
  • Jaume Corominas
  • Jaume Fabre
  • Jaume Huch
  • Jaume Huch i Guixer
  • Jaume Radrigales
  • Jaume Serra Húnter
  • Jaume Vallcorba Plana
  • Jem Cabanes
  • Jéssica Jaques
  • Jèssica Jaques
  • Jesús Huguet
  • Joan Córdoba
  • Joan de Sagarra
  • Joan Ferrer
  • Joan Fuster
  • Joan Manuel Serrat
  • Joan Ramon Bonet
  • Joan Roma Cunill
  • Joaquim Auladell
  • Joaquim Forn
  • Jordi Cussà
  • Jordi Fàbregas
  • Jordi Llovet
  • Jordi Oliva
  • Jordi Orobitg
  • Jordi Pujol
  • Jordi Turull
  • Jordi Viza
  • Josa de Cadí
  • José Agustín Goytisolo
  • José Lorenzo
  • José Mª Aznar
  • Josep Armengou
  • Josep Benet
  • Josep Espar Ticó
  • Josep Lluís Cleries
  • Josep M. Ballarín
  • Josep M. de Martín
  • Josep Ma de Martín
  • Josep Maria Puig i Pou
  • Josep Maria Sala-Valldaura
  • Josep Maria Vilaseca
  • Josep Massot i Muntaner
  • Josep Noguera
  • Josep Pla
  • Josep Playà Maset
  • Josep Porta Galobart
  • Josep Quevedo
  • Josep-Miqel Servià
  • Juan Córdoba Roda
  • Juan José Omella
  • Judith Butller
  • Justificació de Catalunya
  • Kap
  • L'Arlésienne
  • L'Erol
  • L'escola de Gósol
  • L'Espà
  • L'últim emperador i la reina Lluna
  • La clau anglesa
  • La Lectora
  • La Magrana
  • La Vanguardia
  • La Vanguàrdia
  • Laia Turull
  • Les muses
  • LÈspà
  • Libro Amarillo
  • Lliri d'aigua
  • Lluís Comellas
  • Lluís M. Xirinacs
  • Lluís Prenafeta
  • Lluís Rorera Farré
  • M. Dolors Santandreu
  • Mª Ángeles Cabré
  • Maçaners
  • Macià Alavedra
  • Manel Ollé
  • Marçal Ramon
  • Mare de Déu de Queralt
  • Margarita Riviere
  • Maria Favà
  • Maria-Teresa de Borbó Parma
  • Martí Picas
  • Maur eEteva
  • memorial democràtic
  • Mercè Miró
  • Mikis Theodorakis
  • Mineria
  • Miquel dels Ànecs
  • Mirador de Gresolet
  • Mirador de la Gargallosa
  • Mirador dels Orris
  • MNAC
  • modernisme
  • Moisès Massanas
  • Montclar
  • Montse Venturós
  • Montsegur
  • Montserrat Ballarà
  • Montserrat Butxaca
  • Montserrat Roig
  • monument als Caiguts
  • Mossèn Armengou
  • Mossèn Ballarín
  • Mossèn Huguet
  • Mossèn Jordi Orobitg
  • Mossèn Ramon Alsina
  • Murcurols
  • Museo Reina Sofía
  • Museu Nacional d'Art de Catalunya
  • Museu Reina Sofía
  • Naixement
  • Nevada
  • Niu nou
  • Noemí Riudor
  • Notre-Dame de París
  • Nuevo Catón
  • Olga Arderiu Ripoll
  • Òmnium Cultural
  • Ordre Eqüestre del Sant Sepulcre
  • Palau de la Música Catalana
  • Pantà de la Baells
  • Parlament de Catalunya
  • Pasqual Maragall
  • Patum
  • Patum de Lluïment
  • Patum infantil
  • Patum Infantil 2024
  • Pau Donés
  • Pcasso
  • Pedraforca
  • Pedro Olalla
  • Peña dde Aia
  • Pere Anguera
  • Pere de Berga
  • Pi de les Tres Branques
  • Picasso
  • Picasso 1906. La gran transformación
  • Pier Paolo Passolini
  • Pla d'Anyella
  • plaça del Forn
  • Plàcid Garcia-Planas
  • Plans de Molers
  • Poblet
  • poesia
  • Ponç Puigdevall
  • presos polítics
  • Procés independentista
  • Publicacions de l'Abadia de Montserrat
  • Quadern de Catalunya
  • Queralt
  • Quirze Grifell
  • Ràdio Barcelona
  • Ràdio Berga
  • Ràdio-scope
  • Rafael Guastavino
  • Raimon
  • Ramon Alsina
  • Ramon Barniol
  • Ramon Felipó
  • Ramon Mas
  • Ramon Viladés
  • Ramon Vinyes
  • Raül Garrigasait
  • realisme màgic
  • Regió7
  • Religión Digital
  • restauració
  • revolució
  • Rhyton Gallery
  • Riubrogent
  • Rosa Novell
  • Saldes
  • Saldomar
  • Salvador Escamilla
  • Salvador Vinyes
  • Sam Abrams
  • Samarreta Patum 2024
  • Sant Jaume de Frontanyà
  • Sant Llorenç prop Bagà
  • Santa Eulália de Pi
  • Santa Maria d'Avià
  • Santuari de Gresolet
  • Santuari de Queralt
  • Santuari del Miracle
  • Serra d'Or
  • Serrateix
  • Setze Jutges
  • Sherloch Holmes
  • Sigmadot
  • Sílvia Caballol
  • Simone Biles
  • Slavoj Žižek
  • SoleryLlach
  • Solsona
  • Sor Lucía Caram
  • Tabal
  • televisió gallega
  • Terenci Moix
  • The New York Times
  • Til Stegmann
  • Tirabol
  • Todocolección
  • Tomàs Alcoverro
  • Tomàs Àrias
  • Toni Comín
  • Totsquiets
  • tractorada
  • Tràfec Teatre
  • trinxeres
  • Tristany i Isolda
  • Uel·lè al Pedraforca
  • Un cor furtiu. Vida de Josep Pla
  • Un cuerpo -o dos
  • Una vida a les muntanyes
  • Unió de Pagesos
  • Universitat Politècnica de Catalunya
  • UPC
  • Utrillo
  • Vaga de País
  • vaga mestres
  • Vestits nous dels Gegants
  • Via Pirinenca
  • Vicenç Altaió
  • Vilaweb
  • Virginia Woolf
  • Visitació
  • Wagner
  • Wladimir Morales
  • Xavier Antich
  • Xavier Elies
  • Xavier Novell
  • Xavier Pla
  • Xavier Rubert de Ventós
  • Xavier Sabata

Arxiu del blog

  • de maig 2024 (9)
  • de març 2024 (2)
  • de febrer 2024 (4)
  • de gener 2024 (2)
  • de desembre 2023 (2)
  • de novembre 2023 (1)
  • d’octubre 2023 (2)
  • de setembre 2023 (1)
  • de juliol 2023 (1)
  • de juny 2023 (1)
  • de maig 2023 (2)
  • d’abril 2023 (1)
  • de març 2023 (4)
  • de febrer 2023 (1)
  • de gener 2023 (5)
  • de novembre 2022 (3)
  • d’octubre 2022 (5)
  • de setembre 2022 (1)
  • de juny 2022 (6)
  • de maig 2022 (1)
  • d’abril 2022 (3)
  • de març 2022 (4)
  • de febrer 2022 (2)
  • de desembre 2021 (2)
  • de novembre 2021 (2)
  • d’octubre 2021 (1)
  • de setembre 2021 (7)
  • d’agost 2021 (7)
  • de juny 2021 (3)
  • d’abril 2021 (3)
  • de març 2021 (6)
  • de febrer 2021 (4)
  • de gener 2021 (5)
  • de desembre 2020 (3)
  • de novembre 2020 (7)
  • de juliol 2020 (3)
  • de juny 2020 (11)
  • de maig 2020 (13)
  • d’abril 2020 (1)
  • de març 2020 (2)
  • de juliol 2019 (1)
  • d’abril 2019 (1)
  • de març 2019 (2)
  • de gener 2019 (1)
  • d’octubre 2017 (3)
  • de setembre 2017 (6)
  • d’agost 2017 (2)
  • de juliol 2017 (3)
  • de juny 2017 (1)
  • de gener 2016 (1)
  • de desembre 2015 (5)
  • de març 2015 (2)
  • de gener 2015 (1)
  • de novembre 2014 (1)
  • d’octubre 2014 (2)
  • de setembre 2014 (4)
  • d’agost 2014 (3)
  • de gener 2011 (2)
  • de desembre 2010 (6)
  • de novembre 2010 (2)
  • de setembre 2010 (1)
  • d’agost 2010 (5)
  • de juliol 2010 (2)
  • de juny 2010 (10)
  • de maig 2010 (3)
  • d’abril 2010 (5)
  • de març 2010 (1)
  • de febrer 2010 (4)
  • de gener 2010 (6)
  • de desembre 2009 (9)
  • de novembre 2009 (3)
  • d’octubre 2009 (5)
  • de setembre 2009 (3)
  • d’agost 2009 (8)
  • de juliol 2009 (4)
  • de juny 2009 (2)
  • de maig 2009 (1)
  • d’abril 2009 (2)
  • de febrer 2009 (4)
  • de gener 2009 (7)
  • de desembre 2008 (4)
  • de novembre 2008 (6)
  • d’octubre 2008 (2)
  • de setembre 2008 (8)
  • d’agost 2008 (6)
  • de juliol 2008 (4)
  • de juny 2008 (4)
  • de maig 2008 (6)
  • d’abril 2008 (1)
  • de març 2008 (6)
  • de febrer 2008 (1)
  • de gener 2008 (4)
  • de desembre 2007 (4)
  • de novembre 2007 (4)
  • d’octubre 2007 (2)
  • de setembre 2007 (2)
  • d’agost 2007 (7)
  • de juliol 2007 (9)
  • d’abril 2007 (1)
  • de gener 2007 (1)
  • de maig 2006 (2)
  • de març 2006 (1)
  • de desembre 2005 (2)
  • de novembre 2005 (3)
  • d’octubre 2005 (1)
  • de setembre 2005 (1)
  • d’agost 2005 (1)
  • de maig 2005 (1)
  • de març 2005 (2)
Tema Senzill. Imatges del tema creades per luoman. Amb la tecnologia de Blogger.