"Dietari"
L'Erol. Revista cultural de Berguedà
Núm. 94. Any 2007
Pàg 47. "L'Adéu a Lluís M. Xirinacs"
11 d’agost del 2017
22 de juliol del 2017
Crònica del 75è aniversari de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt (any 1991)
Publicat a L'Erol. Revista cultural del Berguedà. Any 2016. Núm. 129/130. Monogràfic "Queralt. Un paisatge patrimonial". (p. 171-173).
Referència a: Josep M. Ballarín, Antoni Deig, Jaume Farguell, Dorothy Noyes, Jordi Pujol.
Enllaç al text
14 de juliol del 2017
Nota sobre Joaquim Forn, nou conseller d'Interior
Joaquim Forn i Xavier Trias (Foto: La Vanguardia)
Els dies 11 i 12 d'octubre del 1993 es van celebrar a Solsona les jornades "Església i País", organitzades pel bisbat i Òmnium Cultural. Hi van assistir 220 persones procedents de les vuit diòcesis catalanes. El bisbe Antoni Deig va presidir l'encontre i mossèn Climent Forner en va ser director. Entre els ponents hi havia els mossens Josep M. Ballarín i Modest Prats, els bisbes Joan Carrera i Jaume Camprodon, el teòleg benedictí Evangelista Vilanova i el periodista Josep Cuní. Tres dels moderadors de les jornades van ser Joqauim Triadú, Germà Gordó i Joaquim Forn.
El segon dia es va celebrar una missa a la catedral, presidida pel bisbe Deig i concelebrada pels abats de Montserrat Sebastià Bardolet i l'emèrit Cassià M. Just, i una vintena de capellans. Una de les pregàries es va adreçar "pels germans que han donat la vida per l'Església i/o per Catalunya".
Va cloure les jornades un parlament del bisbe Deig que va ser seguir pel cant espontani del Virolai: "Amb vostre nom comença nostra història"...
Les ponències de les jornades van ser compilades al llibre de 221 pàgines publicat el 1995 per Edicions Proa Jornades Esgésia i País - Solsona 1993.
Els dies 11 i 12 d'octubre del 1993 es van celebrar a Solsona les jornades "Església i País", organitzades pel bisbat i Òmnium Cultural. Hi van assistir 220 persones procedents de les vuit diòcesis catalanes. El bisbe Antoni Deig va presidir l'encontre i mossèn Climent Forner en va ser director. Entre els ponents hi havia els mossens Josep M. Ballarín i Modest Prats, els bisbes Joan Carrera i Jaume Camprodon, el teòleg benedictí Evangelista Vilanova i el periodista Josep Cuní. Tres dels moderadors de les jornades van ser Joqauim Triadú, Germà Gordó i Joaquim Forn.
El segon dia es va celebrar una missa a la catedral, presidida pel bisbe Deig i concelebrada pels abats de Montserrat Sebastià Bardolet i l'emèrit Cassià M. Just, i una vintena de capellans. Una de les pregàries es va adreçar "pels germans que han donat la vida per l'Església i/o per Catalunya".
Va cloure les jornades un parlament del bisbe Deig que va ser seguir pel cant espontani del Virolai: "Amb vostre nom comença nostra història"...
Les ponències de les jornades van ser compilades al llibre de 221 pàgines publicat el 1995 per Edicions Proa Jornades Esgésia i País - Solsona 1993.
3 de juliol del 2017
UEL·LÉ AL PEDRAFORCA
Foc de camp a l'era de cal Capdevila de l'Espà (Saldes).
Jaume Arnella, Jordi Pujol (el segon de "Pau i Jordi", o sigui, Pau Riba i Jordi Pujol; o l'home de titelles Marduix), i dos més de qui no recordo el nom.
25 de juny del 2017
L'adéu a mossèn Ballarín
L'Erol.
Revista cultural
del Berguedà
Núm. 128
Nota corresponent al dia 19/03/2016
Per llegir-lo, cliqueu a sobre de la imatge o aquí.
L'Erol.
Revista cultural
del Berguedà
Núm. 128
Nota corresponent al dia 19/03/2016
Per llegir-lo, cliqueu a sobre de la imatge o aquí.
4 de gener del 2016
Mas, CUP, ERC, ANC, DiL, OC...
Llegit a la pàgina 87 de Lo trovador català, de D. Antoni Bori, mestre de Barcelona, editat en aquesta ciutat el 1901: va ser un molt popular llibre (en vers) de lectura escolar.
L'INDECISIÓ
Entre l'ordi i la cibada,
per no saber què escullir,
una mula's va morir
de fam en una porxada.
Axis, alguna vegada,
si'l negoci o l'interés,
en un cas tan compromés
a vingut á conduirnos,
per no volguer decidirnos,
nos hem quedat sense res.
L'INDECISIÓ
Entre l'ordi i la cibada,
per no saber què escullir,
una mula's va morir
de fam en una porxada.
Axis, alguna vegada,
si'l negoci o l'interés,
en un cas tan compromés
a vingut á conduirnos,
per no volguer decidirnos,
nos hem quedat sense res.
25 de desembre del 2015
Profecia
Fa 10 anys, aquest blog va imaginar què passaria si el Titot fos a l'Ajuntament:
Llegiu-ho aquí
24 de desembre del 2015
23 de desembre del 2015
El Titot creu que la investidura de Mas és un "error necessari": la CUP l'hauria de possibilitar
Article d'avui a l'Ara
Enfrontar-se a les contradiccions
El cantant de Brams i militant de la CUP de Berga accepta la
investidura de Mas amb l'argument que "l'escenari que vindria, al març,
seria pitjor"
FRANCESC RIBERA, ‘TITOT’
Recordo debats i documents llarguíssims en què hi havia
qui deia que el que havíem de fer era fer caure el capitalisme en
contradicció. Recordo que ho sentia o ho llegia escèptic. El capitalisme
no pot entrar en contradicció perquè només té una idea: forrar-se a
costa del que sigui o de qui sigui. Al capitalisme no l’atura ni
l’esclavatge de milions de persones ni la destrucció del planeta. Per
tenir contradiccions, abans has de tenir escrúpols. I altres idees. Jo,
recordo, qüestionava el debat però -ca!- s’havia de fer entrar el
capitalisme en contradicció tant sí com no. Em vaig cansar d’anar mirant
debades el terra on havíem plantat el germen d’aquella contradicció i
devia ser aleshores quan vaig decidir que seria bo anar veient un
retorn, per minso que fos, de les accions revolucionàries que fèiem,
potser per tenir proves de no estar fent el pastanaga. Em va semblar que
seria un pragmatisme assumible, que no seria incompatible amb la
utopia.
Afortunadament ens assetgen les
contradiccions. Afortunadament, perquè només on hi ha idees clares hi ha
contradiccions. Afortunadament, perquè només és quan la teoria no té
cap transcendència en la realitat que les contradiccions són abatudes
per les idees inqüestionables. Ens assetgen les contradiccions, i
combaten entre elles en el camp de la nostra consciència.
Afortunadament.
I és ara, quan la nostra decisió
influeix en l’avenir polític i social del país, que som àrbitre del
combat de contradiccions i hem de triar en quina ens mantenim ferms i
quines ens mengem amb patates.
I sabíem que aquest
moment arribaria, el de la responsabilitat. Ho sabem de fa temps en la
gestió dels municipis: ¿externalitzem el servei, el municipalitzem
assumint les males condicions laborals i/o els acomiadaments o, en la
inacció, deixem que es perdi? No hi ha fórmules màgiques que resolguin
totes les contradiccions. Sempre, o gairebé sempre, te n’acabes havent
de menjar alguna amb patates. Això fa mal però és bon senyal: és
conseqüència d’una ambició polièdrica, global. Queda la indigestió de
segons què t’has hagut d’empassar, esclar. I és dur, però això pertany
al sacrifici inherent al compromís. Segur que imaginàvem altres tipus
d’heroïcitats, més èpiques, però són aquestes: indigestions per
contradiccions empassades.
La qüestió no són les
contradiccions, ja que són presents sempre que la teoria posa els peus a
terra i comença a avançar. Són les pedres del camí, aquells entrebancs
que per molt definit que sigui un plànol no hi estan marcats. Sabrem que
són entrebancs només quan ens hi entrebanquem. I a l’inrevés, si no hi
ha pedres, senyal que allò no és un camí.
Contradiccions individuals, com a militant però també com a persona: la
militància -sigui on sigui- sempre és, en alguna mesura, una manera
d’explicar qui som. Contradiccions grupals, les col·lectives, les
referides a l’eina comuna amb què es vehicula la militància: la colla,
l’equip, el partit. Contradiccions finals, les que fan referència a la
finalitat, a l’objectiu final. Aquestes són, segons el meu parer, les
que cal salvar, encara que el preu sigui empassar-nos les altres malgrat
mil hores d’indigestió. Si salvéssim, per damunt de les altres, les del
grup, pecaríem de sectaris; si salvéssim les individuals, d’egoistes.
Crec que és un error investir Artur Mas president de la Generalitat de
Catalunya. Ho crec sincerament, lluny de prejudicis envers la persona.
Ho crec damunt de cent arguments que han anat sortint i d’algun més que
no ha sortit. Ho crec, sobretot, perquè no em sembla la persona adequada
per eixamplar la base social de l’independentisme. Els bons propòsits
poden ser admirables però la càrrega d’anys de segons quines pràctiques
crec que són un fre per a moltes persones que podrien veure en la
independència un renaixement social i troben al davant algú que pot
recordar allò de sempre. De poc em valen els mèrits que se li atorguen
-que no comparteixo- de ser la peça clau, gràcies a la qual el procés
avança. Ni que fos així, el càrrec de president crec que ha de ser per a
algú que generi noves complicitats, no un premi al més ben parit. Crec
sincerament que investir Mas president és un error.
I
tanmateix estic disposat a menjar-m’ho amb patates. O sense. Perquè
l’alternativa ens resoldria les contradiccions de grup, potser sí, però
l’escenari que vindria, al març, seria pitjor, molt pitjor. Pitjor
perquè en el millor dels casos -i la menor de les probabilitats-
repetiríem les taules. Pitjor perquè no tenim cap garantia de repetir un
Parlament que pugui executar la ruptura. Sé perfectament que hi ha qui
entén ruptura estrictament com un simple canvi de bandera: canviar-ho
tot per no canviar res. Ho sé. I també estic disposat a menjar-m’ho amb
patates a canvi de poder detonar una ruptura institucional que obri la
caixa dels trons en un estat espanyol -ara, avui- més inestable que mai i
que la reacció d’efectes en cadena permeti l’inici de l’esmena a la
totalitat del model econòmic i social per als nous Països Catalans. No
veig -per molt que miri-, al març, un detonador similar.
CDC deu saber per què fa el que fa -tampoc veig un retorn a les restes
de l’autonomisme, a repartir-se els vots amb Duran-: refundació,
garanties amb qui tenen establerts compromisos... Ells deuen saber per
què s’hi han encabronat. El que sé és que si CDC està disposada a
sacrificar la possibilitat de ruptura per una persona; si està disposada
a rebentar el procés independentista pel qui, no
els hem de fer el joc. Si CDC és prou irresponsable per fotre-ho tot en
orris -o Mas o res-, nosaltres no ho hem de ser. Que el seny canviï de
bàndol. Volen Mas? Que comenci el compte enrere de la moció de
confiança. I el de la ruptura.
L’autor és cantant de Brams i de Mesclat, militant de la CUP de Berga i tinent d’alcalde del seu Ajuntament des del 2011
20 de desembre del 2015
Antoni Bassas entrevista el caputxí fra Mateu Sancliments, fill de la colònia Prat, de Puig-reig, a l'"Ara"
ENTREVISTA
“N’hi ha que temen el Nadal. Com si fos més fàcil compartir el dolor que l’alegria”
Fra Mateu Sanclimens, franciscà caputxí, afirma que “antisistema vol dir anar contra corrent. El primer radical va ser Jesús”
ANTONI BASSAS Barcelona
¿Ha sentit que els polítics li parlessin a vostè, en aquesta campanya?
No gaire. Aquesta vegada m’he sentit molt poc interpel·lat. M’hauria
agradat que fessin autocrítica de com han anat fins ara les coses. Cal
foc nou. Que hi hagi honestedat a la vida social, començant pels
polítics. Que hi hagi ganes de respectar el que és diferent. I que es
veiés una mica més de compromís.
Som a tocar de Nadal. Què té de nou i què de sempre aquest Nadal del 2015?
Em sap greu que es perdi el sentit més religiós del Nadal. I, des del
punt de vista familiar, em sap greuque hi hagi gent que temi el Nadal,
que voldria que ja hagués passat. Hi ha gent que no està gaire disposada
a compartir l’alegria. Diuen que és més fàcil compartir el dolor que
l’alegria. Quan hi ha un dolor, quan es mor algú, encara hi corren. Però
felicitar per un èxit costa molt.
Quin és aquest sentit religiós que li sap greu que es perdi?
El sentit religiós de celebrar la proximitat de Déu d’una manera que no
imaginàvem. Gairebé és desmuntar una certa idea que molts tenen de Déu.
Un Déu totpoderós, a les altures, i pum, resulta que neix com un nen.
Això va fer que la societat romana tractés molts cristians d’ateus
perquè negaven els déus i donaven culte com a diví a un home. Un home
pobre i nen. Per a mi és el que té més valor.
Per la gent que ve a demanar ajuda al convent Pompeia, com veu la societat vostè?
Són dues classes de gent: la gent immigrant i la gent del país. Entre
la gent nouvinguda, molts han vingut enganyats perquè pensaven que aquí
hi trobarien qui sap què, i no hi han trobat els mitjans de vida. I els
que són d’aquí són els que han anat en decadència, els que han quedat
sols a casa i no saben com viure i pagar el lloguer. Em fa patir la gent
que està sola, i la gent jove per dues coses. La primera, per la falta
de feina quan han acabat els estudis; pateixo per l’atur i perquè no
agafen aquest ritme de treball que s’ha d’agafar de jove. I la segona,
per la poca capacitat que tenen de trobar-se a si mateixos, sempre
connectats, amb falta de capacitat de concentració i amb ganes de
passar-s’ho bé com sigui. Sempre han d’estar en moviment i connectats.
Això no és bo.
Quin profit li fa el silenci?
Sembla que el silenci em digui el que he de fer. Jo sóc més aviat
actiu, i el dia que puc tenir lliure sense feina concreta, respiro. Quan
dic silenci vull dir temps lliure per reflexionar. Tampoc és allò de
dir que faig net de la meva ment, no sóc d’aquests. A mi em costaria
molt el que els agrada a alguns, a part dels cartoixans, que si
poguessin passarien 8 dies sols en una ermita.
Ha fet vot de pobresa?
He fet vot de pobresa. En broma, els que vénen ens diuen que nosaltres
fem vot de pobresa i ells el compleixen. Molta gent compleix la pobresa
sense fer el vot. I nosaltres el fem i no ens falta de res. Una
comunitat és com un comunisme: si algú em dóna o guanya alguna cosa, va a
la comunitat, no tinc bossa pròpia. És la comunitat la que et dóna, amb
un respecte, la teva llibertat i iniciativa perquè no et falti de res.
Els vots religiosos són tres: pobresa, obediència i castedat. El vot de
pobresa, segons els defineix una frase de les nostres mateixes
constitucions, diu: “Acontentar-me amb el mínim necessari i no
permetre’m pas el màxim permès”, o sigui, quan et donen permís per fer
alguna cosa i hi renuncies per tarannà personal.
I a algú que ha fet vot de pobresa què li sembla el concepte d’austeritat?
Austeritat
és una paraula que, com tantes altres, s’ha fet malbé. Alguns demanen
austeritat potser perquè algú altre pugui tenir més. Et demanen
austeritat a tu perquè els grans negocis puguin fer la seva. I això no.
Penso com el González Faus, que diu: “El llenguatge és extremadament
prostituïble. I com més alta sigui la realitat que intenta designar, més
prostituïble. Fa quatre anys que en diem austeritat, que és el nom
d’una virtut, d’una deixalla. El nom d’un dret trepitjat. Si no et donen
el que et mereixes i has de viure en l’austeritat, no és el nom d’una
virtut”. Si no em permeto el màxim permès sí que és virtut. Quan no m’ho
puc permetre és prostituir la paraula.
O sigui que hem manipulat conceptes nobles.
Exacte. Com caritat. Què vol dir fer caritat? És l’amor altruista al màxim, com el que Déu ens té a nosaltres. Caritat no és almoina.
Vostès, a la seva revista Catalunya Franciscana , van entrevistar l’ara exdiputat de la CUP David Fernàndez. Una mica abans, l’Antoni Puigverd, a La Vanguardia
, havia parlat del “franciscanisme de la CUP”, en referència a la vida
d’uns diputats que, entre altres compromisos, decideixen viure amb 1.400
euros al mes. ¿Hi veu alguna relació, entre sant Francesc i l’esquerra
anticapitalista?
El primer radical va ser
Jesucrist. Per a la seva època, la dels romans, estar a favor de la
misericòrdia i de la dona era una mica antisistema. Se’n va al temple i
s’enfada pel comerç de les coses santes. I sant Francesc també, a la
seva època i al seu nivell. Què vol dir antisistema,
al meu entendre? Vol dir anar contra corrent. Sant Francesc va anar
contra corrent per mil detalls: venir d’una família rica, donar-ho tot,
que el seu pare el portés a judici i ell es tragués el vestit i es
quedés despullat davant la gent... Aquella vida itinerant i que es casés
amb la pobresa és antisistema. Això sí, sant Francesc va ser un
antisistema respectuós amb la manera de pensar i de fer dels altres.
Tenim la sort de tenir un papa que vol imitar sant Francesc com a
exponent de l’Evangeli com més pur millor. Veig sant Francesc i el Papa
en aquesta línia. No s’inventen res, volen ser evangèlics. L’Evangeli
diu moltes coses si se sap llegir. Antisistema és parar la galta quan
t’han pegat. I quan tu perdones l’enemic és com posar-li foc als
cabells, el desconcertes. No has de ser esclau del teu enemic, has de
ser lliure. Has d’estar per sobre de la violència. La violència és una
gran desgràcia. No has de voler tenir res a veure amb la violència. Pau i
bé. O a qui et vol robar el mantell, dóna-li la túnica però no facis la
guerra. És dintre del cor d’un mateix on un venç la guerra. Si vols ser
lliure pots ser-ho. Sant Francesc deia que no volia tenir res per poder
ser lliure. Si tenia possessions les hauria de defensar perquè algú les
voldria robar.
¿Haver renunciat al màxim permès l’ha fet feliç?
Felicitat és estar bé amb tu mateix. Amb tu mateix i amb Déu. Comença
per tu mateix i els que estan amb tu. L’amor és el motor de la vida, no
l’austeritat. És l’amor que et fa fer això. Jo estic en una comunitat i
no he de gastar més del que necessito, perquè potser ella ho
necessitarà. Potser pot ajudar uns altres. I la devoció a sant Francesc i
l’amor a Jesucrist, a Déu, és qui m’inspira aquest desig.
Vostè va entrar al seminari quan tenia 13 anys. Tota la vida ha viscut igual.
Sí, venia d’una família pobra i, per tant, agraeixo molt a casa meva
l’austeritat obligada que teníem a la Colònia Prat de Puig-reig, El meu
pare, tota la vida, durant els 50 anys que va treballar, ho va fer a la
mateixa fàbrica i amb escassetat. De possibilitats d’estudiar jo en
tenia poques, perquè al poble no hi havia ni escola, i molts anaven al
seminari. I jo des de petit que tenia una sensibilitat que d’altres no
tenen. No és cap gràcia ni cap mèrit, és com la música, a mi m’agrada i a
d’altres els deu avorrir. Jo he tingut sensibilitat religiosa des de
petit. Els avis resaven, la meva mare també. El meu pare no era tan
practicant i creient, més aviat poc. Però, en canvi, quan vaig dir si
podia anar al seminari dels frares, que m’havien dit que no s’havia de
pagar, em va dir que sí, que al de la diòcesi no, perquè no el podia
pagar i no volia anar a llepar ningú. Em van fer la reflexió, em van fer
esperar un any a veure si me n’oblidava, si hauria estat disposat a dir
que no. Va passar l’any i vaig dir que sí. Em van tenir assegut en un
banc, abans de prendre la decisió, i em van dir que pensés dues coses.
La primera: que amb la guerra a molts frares els van matar. I la segona:
que pensés que molts capellans no són com haurien de ser. Que els
sabria greu que fos dels que els maten i encara més que fos dels que no
són com han de ser.
¿I vostè què va entendre amb 13 anys?
Tot. Amb 13 anys s’entenen moltes coses. Però era un impuls. Després
vaig tenir els tres anys de seminari menor, un any de noviciat a Arenys,
tres anys de filosofia a Olot amb el pare Llimona, quatre anys de
teologia a Sarrià i 4 anys més a Roma. Tens temps de replantejar-t’ho. I
no me n’he penedit mai. De vegades t’hauria agradat organitzar-te més
la vida amb el teu criteri, i no amb el que t’imposa la comunitat, com
quan et demanen que canviïs de convent. A vegades penses si hauries
tingut una família o uns fills. Però tant com penedir-me’n, no.
18 de desembre del 2015
L'elogi de Gregorio Luri a Tomàs Àrias
Publicat avui al blog del filòsof i pedagog Gregorio Luri, El Café de Ocata:
"Probablemente sea Cataluña el país del mundo con más poetas por metro
cuadrado. El fenómeno me resultó hace unos años interesante, porque
parecía ser una promesa y, de hecho, había en el aire, algo parecido a
la efervescencia que precede a la irrupción de lo nuevo. Pero la
efervescencia se iba repitiendo a sí misma y cada vez más lo oído sonaba
a repetición y me aburrí de esperar. Sin embargo he intentado seguir de
cerca a algunos nombres. Uno de ellos es Tomàs Arias. Por eso me he
llevado una alegría cuando de Edicions Terrícola me han enviado su
último libro, En fi, començo. Tomàs Arias sigue vivo. De hecho,
me parece ahora más vivo que nunca, porque mantiene toda su capacidad
provocadora en un país en el que siguen creciendo los poetas (y eso no
puede ser sano). Cuando uno lee a Tomàs nunca sabe qué encontrará en el
siguiente verso, cosa que es de agradecer. Estoy devorando el libro,
pero no he podido esperar a acabarlo para escribir esto."
29 de març del 2015
Margarita Rivière, in memoriam
La notícia:
Xavier Vidal-Folch, El País
Un article del malaguanyat Joan Barril:
Joan Barril, El Periódico
Quant a la relació de Margarita Rivière amb Borredà, és interessant l'article
publicat al núm. 3 de la revista Cadí-Pedraforca
Primers relleus
Descobrir Borredà
Margarita Rivière
Xavier Vidal-Folch, El País
Un article del malaguanyat Joan Barril:
Joan Barril, El Periódico
Quant a la relació de Margarita Rivière amb Borredà, és interessant l'article
publicat al núm. 3 de la revista Cadí-Pedraforca
Primers relleus
Descobrir Borredà
Margarita Rivière
5 de març del 2015
Rosa Novell, Eduardo Mendoza i el Pedraforca
Arran de la mort de Rosa Novell he recordat que a questa senyora segurament jo l'havia vist fa uns anys a l'Hostal Pedraforca de Saldes acompanyada d'Eduardo Mondoza. Hi anaven a passar uns dies a l'estiu. Crec que aquest darrers anys ja no hi pugen.
A l'Eduardo l'havia vist passejant per la carretera de l'Obaga, davant de cal Xisquet. A ella, la senyora que l'acompanyava, m'hi vaig fixar un dia pel fet de seure al seu costat, a l'Hostal, i haver-la vist llegint un llibre, ara no em ve a la memòria quin, d'Edicions 62. Ho recordo perquè tampoc no és una cosa tan habitual.
Ignoro si relacionat amb aquesta estada o no, a La ciudad de los prodigios hi ha unes ratlles sobre l'estada de Picasso a Gósol.
A l'Eduardo l'havia vist passejant per la carretera de l'Obaga, davant de cal Xisquet. A ella, la senyora que l'acompanyava, m'hi vaig fixar un dia pel fet de seure al seu costat, a l'Hostal, i haver-la vist llegint un llibre, ara no em ve a la memòria quin, d'Edicions 62. Ho recordo perquè tampoc no és una cosa tan habitual.
Ignoro si relacionat amb aquesta estada o no, a La ciudad de los prodigios hi ha unes ratlles sobre l'estada de Picasso a Gósol.
7 de gener del 2015
Amadeu Altafaj al Berguedà
Del diari "Ara" (6.1.2015):
Amadeu Altafaj serà designat representant permanent davant la UE pel president de la Generalitat, Artur Mas, segons ha sabut l’ARA de diverses fonts, tot i que el Govern evitava ahir a la nit confirmar-ho.
L’objectiu és, tot elevant el rang i
creant aquesta nova figura clau en l’acció exterior que estrenarà
Altafaj, fer un salt qualitatiu en la interlocució amb les institucions,
els governs i les opinions públiques europees en un any en què es
preveu que el procés sobiranista català entrarà en la fase resolutiva.
Periodista de professió i nascut fa 46 anys a Barcelona, Altafaj va ser
portaveu i després cap adjunt del gabinet del vicepresident econòmic de
la Comissió Europea, el liberal finès Olli Rehn, que va cessar del
càrrec al juliol pel canvi de govern comunitari. Ja aleshores la seva mà
dreta va afirmar que donava per acabada l’etapa professional al govern
de la UE.
Amadeu Altafaj té casa a Olvan. Aquestes festes, com sempre que pot, ha estat novament al Berguedà. N'ha deixat constància al twitter, com es pot veure als següents enllaços:
7 de novembre del 2014
Nova edició del llibre de Queralt de Ramon Felipó. El senyor Gay de Montellà a Graugés. La Lola de cal Xisquet. Els cirerers. Gregorio Morán i "La Vanguardia" en català. El Molí d'en Güell.
L'Erol núm. 116 (Any 2013). Enllaç a l'article.
L'Erol núm. 116 (Any 2013). Enllaç a l'article.
6 d’octubre del 2014
Shakira. Piqué. Bolets als Berguedà
Això és tret del Mundo Deportivo d'avui:
Piqué y Shakira vuelven a la montaña a por setas
Los dos ya se escaparon el año pasado junto a Xavi
06/10/2014 02:15
Gerard
Piqué, un gran amante de los 'bolets' (setas), aprovechó el día de
descanso concedido ayer por Luis Enrique para escaparse a la montaña
acompañado de Shakira y varios de sus amigos. El central, que el año
pasado ya disfrutó de esta pasión por los 'bolets' junto a su pareja y
Xavi, el gran especialista de las setas en el vestuario azulgrana, en el
Berguedà, tuvo ayer éxito en la búsqueda. Shakira publicó una
fotografía en su cuenta de Instagram en la que se veía a todo el grupo
con tres...
--------------------------------------
Aquest és el post de Skakira a Instagram:
shakira
--------
Aquí hi enganxo l'enllaç
3 d’octubre del 2014
Maria-Mercè Marçal. Si el mar tingués baranes. Rosalía de Castro. Roger Mas
Si el mar tingués baranes, Maria-Mercè Marçal
Publicat a L'Erol núm. 115 (any 2003)
Anar-hi a través d'aquest enllaç.
Publicat a L'Erol núm. 115 (any 2003)
Anar-hi a través d'aquest enllaç.
9 de setembre del 2014
La Foradada. Vallcebre. Guàrdia Civil. Gendarmerie Nationale
Pujava aquest matí a Saldes i en passar per la Foradada, era pels volts de dos quarts d'onze, he vist aparcats vora la carretera dos jeeps de la Guàrdia Civil, i, una mica més amunt, dos de la Gendarmerie Nationale (Secours en montagne). Dels seus ocupants, ni rastre.
En baixar, cap a dos quarts de dues, m'anava apropant al lloc on abans havia vist els cotxes aparcats i pensava que si un rescat, que si maniobres, que si el contraban, que si, encara que no pugui ser, el Jep dels Estanys o el Nai... M'han avançat una vintena de motos amb matrícula NL, ara una, ara l'altra, segures, solemnes, a tota velocitat. A la foradada, els vehicles de la Guàrdia Civil i la Gendarmerie seguien silenciosament aparcats.
En baixar, cap a dos quarts de dues, m'anava apropant al lloc on abans havia vist els cotxes aparcats i pensava que si un rescat, que si maniobres, que si el contraban, que si, encara que no pugui ser, el Jep dels Estanys o el Nai... M'han avançat una vintena de motos amb matrícula NL, ara una, ara l'altra, segures, solemnes, a tota velocitat. A la foradada, els vehicles de la Guàrdia Civil i la Gendarmerie seguien silenciosament aparcats.
8 de setembre del 2014
Aplec de Gresolet. Perill d'esfondrament del santuari
Malgrat que el programa indicava a les 12, la missa ha començat mitja hora abans, de manera que a aquesta hora, sota la mirada atenta del Gat, ja es cantaven els Goigs.
Degut al perill d'esfondrament del santuari, la missa s'ha celebrat a la placeta de davant la porta del Santuari. Mossèn Ramon no ha fet homilia "perquè amb el soroll de les esquelles, aquí fora no sentiríeu res". Val a dir que abans les vaques no arribaven fins que havia acabat la missa, però últimament van, com la gent, més atrafegades...
El "Charly" ho ha gravat tot.
Degut al perill d'esfondrament del santuari, la missa s'ha celebrat a la placeta de davant la porta del Santuari. Mossèn Ramon no ha fet homilia "perquè amb el soroll de les esquelles, aquí fora no sentiríeu res". Val a dir que abans les vaques no arribaven fins que havia acabat la missa, però últimament van, com la gent, més atrafegades...
El "Charly" ho ha gravat tot.
Josep Maria Casasús. Marçal Ramon. Maçaners. Acordió diatònic. Ball de l'Àliga.
Interessant article de Josep Maria Casasús sobre Marçal Ramon, que fa classes al taller d'acordió diatònic de Maçaners i que per la Trobada d'Acordionistes ens ofereix una majestuosa versió del Ball de l'Àliga per a aquest instrument.
---------------------
Enllaços
Sobre Marçal Ramon
Marçal Ramon a Catalunya Ràdio
Concert de Marçal Ramon a l'església de Maçaners. Televisió del Berguedà
---------------
El Punt Avui
---------------------
Enllaços
Sobre Marçal Ramon
Marçal Ramon a Catalunya Ràdio
Concert de Marçal Ramon a l'església de Maçaners. Televisió del Berguedà
---------------
El Punt Avui
De set en set
So pirinenc
05/09/14
Josep Maria Casasús
El silenci és un tret molt valorat per la gent de ciutat quan arriba
al camp o a la muntanya. El de les terres altes de Lleida és un silenci
que només trenquen els sons bucòlics d'aigües fugisseres, brams de
cérvol o gall fer, esquellots i dalladores. També ho són els sons de
festa a la plaça o del concert en un vell recinte religiós. Aquest estiu
s'han oït un cop més al Pallars i a l'Alt Urgell. El Festival del
Música Antiga dels Pirineus hi ha agermanat pedres vives del romànic amb
música històrica de culte i de cultura. També les festes majors, que
omplen el calendari d'agost, agermanen veïns i forasters amb les
melodies evocadores dels temps que no han fugit encara de la memòria.
Ho hem viscut un cop més a Saurí, un poble de la vall d'Àssua pallaresa, damunt del Pamano. Hi van actuar el Xavi del barceloní Blau Magnòlia i l'orquestra Aires del Montseny, integrada per dotze músics molt joves, arribats de Granollers amb un bon repertori de balls populars centenaris (masurques, xotis, americanes, pasdobles, valsos...) i de més ençà (boleros, foxs...). El seu director, Marçal Ramon, els va aplegar amb el propòsit d'engrescar-los en la recuperació de melodies que alleujaven, si més no un cop a l'any, les hores amargues de pagesos, ramaders i menestrals en unes èpoques d'incertesa com la d'ara. Ell va crear aquesta petita orquestra motivat per la musicòloga Anna Costal, estudiosa d'aquests balls que eren moderns fa un segle.
L'embrió de la iniciativa dels joves d'Aires del Montseny va ser, però, una dansa que ja era antiga a finals del segle XIX: el galop dels balls de gitanes de Sant Celoni i de Granollers. L'èxit d'aquella col·laboració amb els dansaires va esperonar aquell grup d'instrumentistes a viatjar arreu de Catalunya. Sorprenen a tothom per la seva jovialitat i la cura de les interpretacions. Desvetllen simpaties. A Saurí els van convidar a sopar i dormir. Aquest estiu han trencat el so dels silencis pirinencs amb sons recuperats des del Vallès amb la naturalitat de conrear l'imaginari musical teixit, com deia Joan Alcover, de tradicions i d'esperances.
Ho hem viscut un cop més a Saurí, un poble de la vall d'Àssua pallaresa, damunt del Pamano. Hi van actuar el Xavi del barceloní Blau Magnòlia i l'orquestra Aires del Montseny, integrada per dotze músics molt joves, arribats de Granollers amb un bon repertori de balls populars centenaris (masurques, xotis, americanes, pasdobles, valsos...) i de més ençà (boleros, foxs...). El seu director, Marçal Ramon, els va aplegar amb el propòsit d'engrescar-los en la recuperació de melodies que alleujaven, si més no un cop a l'any, les hores amargues de pagesos, ramaders i menestrals en unes èpoques d'incertesa com la d'ara. Ell va crear aquesta petita orquestra motivat per la musicòloga Anna Costal, estudiosa d'aquests balls que eren moderns fa un segle.
L'embrió de la iniciativa dels joves d'Aires del Montseny va ser, però, una dansa que ja era antiga a finals del segle XIX: el galop dels balls de gitanes de Sant Celoni i de Granollers. L'èxit d'aquella col·laboració amb els dansaires va esperonar aquell grup d'instrumentistes a viatjar arreu de Catalunya. Sorprenen a tothom per la seva jovialitat i la cura de les interpretacions. Desvetllen simpaties. A Saurí els van convidar a sopar i dormir. Aquest estiu han trencat el so dels silencis pirinencs amb sons recuperats des del Vallès amb la naturalitat de conrear l'imaginari musical teixit, com deia Joan Alcover, de tradicions i d'esperances.
1 de setembre del 2014
Moripol (Gósol). Pere Calders. El Ricard de cal Negre (pastor de Bagà)
La vaca de Moripol i les patates. La bicicleta del Pere Calders. El pastor de Coll de Pal
L'Erol. Revista cultural del Berguedà. Núm, 117 (any 2013)
Accés a través d'aquest enllaç.
27 d’agost del 2014
Gent de Berga
Diari Ara, 27/08/2014
RACONS: BERGA
La Victòria
GENÍS SINCA
El Dr. Selga, pediatre històric de Manresa, va
recomanar als pares que miressin d’estiuejar en algun lloc de muntanya,
per tal que els nens agaféssim gana. Una amiga de casa, Maria Barat,
berguedana, els va donar la solució: “M’han dit d’una gent de Berga -va
dir-, els Circuns, que lloguen un pis a la casa on viuen”. Així va ser
com cada estiu, al juliol, quedàvem instal·lats en el petit univers del
carrer Pere Costa, un carrer costerut, als afores de Berga, al barri els
Pedregals. Hi arribàvem pels volts de Sant Pere, revetlla que els veïns
celebraven al màxim, pel nom del carrer, imagino, però sobretot pel
Pere de la primera casa: cal Tennis. Pere Casamartina i la seva dona,
Ramoneta, regentaven una de les carnisseries més importants de Berga, al
carrer Major; la revetlla a cal Tennis donava el tret de sortida a uns
estius berguedans irrepetibles, mai hauria imaginat fins a quin punt.
L’ànima de la festa, i de tot el carrer, es deia Victòria; vivia dues
cases més amunt. Estava casada amb Ramon Serra i tenien tres fills:
Jordi, Viki i Judith. La Victòria Boixader, oriünda de la Colònia Rosal,
sempre feia la xocolata desfeta, convocava els veïns, visitava, es
preocupava, “baixava” a comprar a Berga, ens feia de taxista i uns
macarrons fantàstics, els millors que he tastat mai. La Victòria ho feia
tot. Els Serra vivien just a la casa de davant de cal Circuns, de la
nostra. A la mare, la presència alegre i vital de la Victòria l’ajudava,
sobretot quan el pare treballava i es quedava sola a Berga amb les dues
criatures. De dia, havíem travessat el carrer amb la meva germana
desenes de vegades. Jugàvem amb la Judith (Serra Boixader), amagàvem
préssecs (que comprava la Victòria) sota el llit i els compartíem
d’amagat. Ara de gran, la Judith és igual que la seva mare, una marassa,
una persona per la qual la vida són els altres. Els altres dos germans,
el Jordi i la Viki, el mateix. Quan la Viki es va enamorar del Jordi de
ca l’Alberich, llegendària pastisseria berguedana, a cal Serra i a tot
el carrer s’hi van viure grans moments, sobretot quan arribaven coques
del xicot pastisser, tot un personatge. Al carrer hi havia altres cases,
ca l’Alsina, cal Macià...
Però el quarter diguem
que espiritual del barri era cal Circuns, on érem nosaltres, per una
circumstància especial. Les dues filles dels Circuns Oliveras, de la
Maria Rosa i del Joan, patien d’un mal estrany a la sang. La Rosa i la
Mercè tenien una parahemofília, malaltia raríssima, llavors encara més.
Aquestes noies ens adoraven. Se’ns menjaven a petons, a la meva germana i
a mi. Els Circuns eren gent molt generosa. Joan Circuns era paleta,
anava amb un Seat 600 atrotinat, descolorit, ple d’eines; Circuns
s’havia fet famós a Berga per la rapidesa amb què construïa cases. Era
increïblement treballador. La Maria Rosa era igual. No paraven. En certa
manera, en aquell petit univers, tot girava al voltant de la malaltia
de “les nenes”, de les visites mèdiques d’urgència i del plasma que
sempre tenien guardat a la nevera. Tothom se’n feia càrrec. A la casa
del costat també: cal Pepis, de les inseparables Avelina i Montserrat
Casals, adorables. Tenien una botiga històrica al carrer Major, de
gènere de punt, premsa i revistes: Novedades Casals. L’Avelina estava
casada amb Joan Balaguer, un bomber simpatiquíssim, un heroi, que la
meva germana adorava. Jo adorava la filla, Rosanna Balaguer, rossa,
bellíssima, el meu primer amor d’infant. De fet, he trucat a la Rosanna
per recordar. La Mercè va ser la primera a morir, de la seva malaltia.
Després va morir el Joan Balaguer, el nostre heroi rialler; en poc
temps, també van traspassar en Circuns i la Maria Rosa. Tots de càncer.
Era com una epidèmia. Un Nadal, no fa gaires anys, la Victòria va trucar
a casa. “¿Que hi ha la mare?”. No hi era. “Digues que ja li trucaré, i
que us estimo molt”. La Victòria era així: em fa pensar que hi ha dos
tipus de persones, les que ho saben dir i les que no. Quan la mare hi va
parlar, em va dir que la Victòria no es trobava bé, però no fins a
aquest punt. En poques setmanes, van trucar de Berga: “Ha mort la
Victòria”. Càncer. Fulminant. I jo no podia deixar de recordar l’últim
missatge i de repetir-me, nosaltres també, Victòria, no saps com.
Jaume Vallcorba
El 1996 Jaume Vallcorba va editar als Quaderns Crema la versió "definitiva" de les poesies de Guillem de Berguedà a cura de Martí de Riquer.
26 d’agost del 2014
Un acordió diatònic "El Cid"
Pere Portabella, Bach i el iogurt
Sense bolets
Primera enfarinada del Pedraforca
Arengades de la Figuereta
----------------------------------------------------
Publicat a L'Erol. Revista cultural del Berguedà núm. 118 (any 1913), p. 55-57
Accés a través d'aquest enllaç
4 de gener del 2011
Basílica de la Sagrada Família de Gaudí: la rectificació d'Òscar Tusquets
L'arquitecte Òscar Tusquets és germà d'Esther Busquets, fundadora i durant quatre dècades directora editorial de Lumen, ara en mans de Mondadori, i escriptora -deu títols- en llengua espanyola. Avui l'Òscar, en un article publicat a El País, reflexiona sobre l'error que va suposar l'oposició a la continuació de l'obra de Gaudí materialitzada en el manifest que ell mateix va promoure als anys seixanta i que va comptar amb l'adhesió de la intel·lectualitat de l'època. "Com és possible que ens quivoquéssim tant?" es pregunta Tusquets.
-------------
Final de l'article d'Òscar Tusquets:
Volvamos al origen. ¿Cómo pudimos equivocarnos tanto? Si hace 50 años se nos hubiese hecho caso, esta maravilla no existiría. Habría permanecido como una ruina o la hubiera terminado un arquitecto de moda en aquellos años ¿Cuánta gente la visitaría? Este templo no ha tenido nunca apoyo económico de las instituciones, vive de los donativos de los que la visitan, más de dos millones al año, más de 25 millones de euros. Se está financiando como una catedral medieval. De esta forma se terminará, no sé si la mejor obra del pasado siglo... pero sí el mejor edificio religioso de los últimos tres.
-------------
Final de l'article d'Òscar Tusquets:
Volvamos al origen. ¿Cómo pudimos equivocarnos tanto? Si hace 50 años se nos hubiese hecho caso, esta maravilla no existiría. Habría permanecido como una ruina o la hubiera terminado un arquitecto de moda en aquellos años ¿Cuánta gente la visitaría? Este templo no ha tenido nunca apoyo económico de las instituciones, vive de los donativos de los que la visitan, más de dos millones al año, más de 25 millones de euros. Se está financiando como una catedral medieval. De esta forma se terminará, no sé si la mejor obra del pasado siglo... pero sí el mejor edificio religioso de los últimos tres.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)